Logo

Tweede Kamerverkiezingen 2025. Deel 1: Inleiding

ANP

Al sinds de Ombudsman voor de publieke omroepen in functie is, hebben we na afloop van een verkiezingscampagne teruggekeken op hoe programma’s en platforms hun journalistieke taak invulden. De campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2025 is de zesde dieĀ de OmbudsmanĀ analyseert. Want bepaalde tradities moet je in stand houden, zeker als ze zoveel inzichtenĀ in journalistieke keuzesĀ bieden.Ā 

Hoe pakten de verslaggevers en presentatoren bij de publieke omroepen de gesprekken en interviews met zich warmlopende politici aan? Hoe pakten dieĀ politiciĀ zelfĀ in de debattenĀ de schijnwerper? Waar was speciale aandacht voor? Welke groepen kijkers en kiezers werden waar gevonden? En kwam het brede spectrum aan politieke partijen aan bod bij de publieke omroep dieĀ zo’nĀ brede informerende rol heeft?Ā Ā 

Over dat laatste bestaan bij het publiek al jarenĀ op- Ć©nĀ misvattingen.Ā Mensen schrijven onsĀ steeds weerĀ datĀ de pluriformiteit waarom deĀ Mediawet vraagtĀ automatischĀ moetĀ leidenĀ totĀ zendtijd voorĀ elke partij die zich aandient, en liefst ook nog in elke uitzendingĀ evenveel. Maar datĀ ligtĀ nietĀ zo simpel, weĀ schrevenĀ erĀ ditmaalĀ al aan het begin vanĀ deĀ campagneĀ overĀ omdat we vanuit ƩƩn specifieke kant eenĀ serieĀ e-mails kregen.Ā WeĀ legden uit dat er niet zoiets is als recht op zendtijd omdat je als partij bestƔƔt, alĀ meenden velen van wel en verwetenĀ zeĀ de NPO haar wettelijke taak niet te vervullen.Ā DatĀ ā€˜recht op ruimte’ geldt alleenĀ in deĀ blokjesĀ Zendtijd voor Politieke Partijen;Ā dieĀ wordenĀ zonder tussenkomst van de omroepen door de partijen zelf ingevuld.Ā Ā 

Een ander vooroordeel wasĀ jarenlangĀ dat de publieke omroepen zo ā€˜links’ zouden zijnĀ of zelfsĀ alleen maar D66-ers zouden uitnodigen,Ā ā€œNPO-66ā€Ā wasĀ danĀ eenĀ lekker bekkendĀ label.Ā Maar het klopte niet, zo lieten onze onderzoeken steeds zien.Ā TochĀ kwam ook nu de klacht weer een aantal maal bij ons binnen:Ā ā€œAlleen maar links geluid uit de eliteĀ grachtengordel. En altijdĀ dezelfdeĀ gezichten. Het volk wil ander geluid horen.ā€Ā 

Tijdens de laatste tweeĀ campagnesĀ begonĀ hetĀ beeld bij het publiek te kantelen enĀ kwamen erĀ klachten over ā€˜rechtse’ dominantie, met nameĀ inĀ talkshows.Ā Wie waar kwam pratenĀ is dus een van de facetten die we ook nu weerĀ zullenĀ bekijken.Ā Ā 

Ā Veel belangstelling,Ā maarĀ ook klachtenĀ 

In campagnetijd wordt altijd veel gebruik gemaakt van journalistieke programma’s en publicaties van de publieke omroepen. De publieke omroepen bereikten tussen 1 september en 28 oktober ruim tien miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder. Het slotdebat op tvĀ Nederland KiestĀ was – zoals gebruikelijk – het best bekeken programma bij de publieke omroep, met bijna 2,2 miljoen kijkers. Maar ook op radio en internet trokken producties van de omroepen miljoenen kijkers en luisteraars, zoĀ liet de NPOĀ vlak na de verkiezingsdag weten.Ā 

De belangstelling voor politiek nieuws en informatie is dus groot. Hoe hebben de diverse journalistieke producties van de publieke omroepen de honger geprobeerd te stillen en namen ze daarbij hun journalistieke normen en waarden in acht? Dat is de kern van de analyses die de Ombudsman de komende wekenĀ in een serie artikelenĀ alsĀ Dossier Verkiezingen 2025 zal publiceren.Ā Ā 

We laten ons daarbij zeker inspireren door diverse mails, vragen en klachten die bij ons binnenkwamen overĀ campagneberichtgeving. We zullen het publiek waar dat nodig is en kan een inkijkje geven in hoe de campagne daadwerkelijk verslagen werd.Ā 

MethodologieĀ 

Voor deze terugblik op de campagneberichtgeving bij de publieke omroepenĀ analyserenĀ wij een breed scala aan programma’s en publicaties, van journaalitems tot politieke podcasts en van talkshows totĀ bepaaldeĀ sociale media-bijdragen.Ā Wij kunnenĀ met ons teamĀ niet alles dat de publieke omroepen maakten en publiceerden bestrijken, maar door het voortschrijden van de technologie wel veel meer dan in voorgaande jaren.Ā We kunnen nu kijken naar tientallen producties, van alle omroepenĀ en op alle platforms.Ā 

Om een zuiver beeld van de representatieĀ van politiciĀ in diverse uitzendingenĀ te kunnen geven,Ā zochtenĀ we voor deze terugblikĀ opnieuwĀ de hulp van academische expertsĀ bij het verzamelen van data. We deden dit al eerder, maarĀ voor het eerstĀ kondenĀ weĀ op ons verzoekĀ vanaf het begin bij het onderzoek van de Erasmus Universiteit betrokkenĀ zijn.Ā DaardoorĀ kon erĀ niet alleenĀ naarĀ veel meer productiesĀ gekeken wordenĀ maarĀ werden erĀ ook meer dataĀ geanalyseerdĀ en andere vragen beantwoord.Ā 

OverĀ welke dataĀ uit de periode 1 september t/m 29Ā oktober 2025Ā verzameld werden, hoe deze totĀ onderzoekbareĀ informatie verwerkt werdenĀ en hoeĀ zeĀ bevraagd konden worden,Ā gevenĀ de academici van de EUR hier eenĀ uitgebreideĀ verantwoording.Ā Het onderzoeksproject werdĀ behalve door onsĀ ookĀ ondersteund door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en het Commissariaat voor de Media. De dagbladenĀ NRCĀ enĀ TrouwĀ schrevenĀ eigenĀ artikelen op basis van de informatie van het onderzoeksteam.Ā 

Wij steldenĀ Erasmus-onderzoekers NelĀ Ruigrok,Ā NisanurĀ KaradavutĀ en Vaas de WitĀ om te beginnenĀ gerichteĀ vragen overĀ bijvoorbeeldĀ representatie en spreektijdĀ van politici inĀ tv-programma’s (talkshows, nieuwsprogramma’s,Ā debatten).Ā Om na te kunnen gaan of er sprake is vanĀ die vermeende ā€˜linkse’ dan wel ā€˜rechtse’ dominantieĀ op tv. (ex)Studenten werkten met hen mee: Gijs Berk, Rosa van der Vleuten, Frederique Zandvliet, Iza van Meggelen, Weia Tan, Niene Tempelman, Charlotte Soer, Christian Gravesteijn en Mare Hoekstra. Over de radio komen we apart te spreken.Ā 

Nu zegt aanwezigheid maar heel beperkt iets over de kwaliteit van berichtgeving. Over de inhoud van het besprokene volgt in de komende weken op basis van de data van het Erasmus-team dan ook een aparte analyse. En we zullen kijken naar hóe diverse gesprekken met politici werden aangepakt. 

DaarnaastĀ maakten we zelfĀ transcripten van uitzendingen met hulp vanĀ transcribeersoftware. Ons team checkt dieĀ nuĀ en maakt op basis daarvanĀ eenĀ inhoudelijke analyseĀ vanĀ een verscheidenheid aan politieke podcasts, want dit is een populaire manier omĀ een goed gesprek met en over de politiek te hebben.Ā Ook zullenĀ enkele platforms en publicatiesĀ aan bod komenĀ die zichĀ speciaalĀ richtenĀ op jonge nieuwsconsumenten en (mogelijk toekomstige) stemmers.Ā Ā 

Op zoek naar de inhoudĀ 

Ondanks onze grotere armslag zullen we nog steeds niet Ôlles dat door de publieke omroepen gemaakt werd aan bod kunnen laten komen. De omroepen draaien in campagnetijd op volle toeren om gezamenlijk een zo breed mogelijk publiek te informeren. Diverse omroepen kiezen daarbij diverse invalshoeken. Wie met regelmaat keek, zag allesbehalve eenheidsworst. Dat kan en mag binnen het Nederlandse publieke bestel, dÔt is die plicht tot pluriformiteit die de Mediawet oplegt.  

Als politici roepen dat een campagneĀ ā€œop inhoudā€Ā gevoerd zal worden, dan is het aan de journalistiek om te zorgen dat het publiek de claims en de inhoud op waarde kan schatten. Zodat dat publiek zelfĀ een afgewogen oordeel kan vellen. De publieke omroepen blijken daarin een essentiĆ«le rol te spelen.Ā HetĀ brengt grote verantwoordelijkheid voor de journalistieke producties met zich mee. Want een stem is tĆ© waardevol, die breng je beter uit op basis van solide duiding en doorvragen dan op halve informatie.Ā 

Ā 

Tweede Kamerverkiezingen 2025. Deel 2: Wie zat waar bij de talkshows?

Kritiek mag, maar verdachtmaken van journalistiek raakt de democratie
Tweede Kamer verkiezingen 2025. Deel 2: Wie zat waar bij de talkshows?
Tussen herkenning en vertekening: het voordeel en risico van voxpop
Leren van de buren: de prijs van uitstel bij herstel
AI nu ook in de Code Journalistiek Handelen
Waar ligt de grens? Journalistieke normen tegenover vrijheid van meningsuitingĀ 
Deel deze pagina
Omroepen
AVROTROS