Leren van de buren: de prijs van uitstel bij herstel

ANP
Eerst een problematische knip in een speech, dan langdurige radiostilte en vervolgens een gehaast vertrek van de bestuurlijke en journalistieke top. Van afstand zien de recente ontwikkelingen bij de BBC eruit als een treinramp in slow motion. Bij alles dat er inmiddels over is gezegd en geschreven, wil de Ombudsman ƩƩn punt nog wel maken: hoe belangrijk het is om snel transparant te zijn als er iets fout gaat. Anders word je een speelbal van heel andere krachten.Ā Ā
HetĀ duurde meer dan een jaar voordat de Britse publieke omroep inĀ een kort statement liet wetenĀ dat eenĀ Panorama-documentaire een vertekend beeld gaf van een speech van (toen nog) oud-presidentĀ Trump.Ā Als je deĀ correctierubriek van de omroep bekijkt, moetĀ het jeĀ welĀ opvallen: datum van uitzending 28 oktober 2024, datum van correctie 13 november 2025. In de tussentijd kon iets dat journalistiek-ethischĀ welĀ flink mis maar niet fataal was, uitgroeienĀ totĀ een bestuurlijk en journalistiek drama. Met fall out tot verĀ buiten Groot-BrittanniĆ«.Ā Ā
Want ook in de mailbox vanĀ deĀ Ombudsman worden Britse appels met Hollandse perenĀ vergeleken. āAlles wat de BBC heeft fout gedaan, hebben jullie in meervoud fout gedaan,āĀ schijft een kijker, boosĀ opĀ de heleĀ NederlandseĀ publieke omroep.Ā EnĀ āde BBC heeft afgelopen week laten zien hoe vooringenomen journalisten kunnen zijn, ook bij de NOS,āĀ stelt een ander zonder toelichting. Generaliseren is snel gedaan, maar zonder steekhoudende onderbouwingĀ dunner dan een krantenpagina.Ā
De kracht van snelheidĀ
We zullen wat er bij de Britse buren precies gebeurdeĀ niet herhalen, een uitgebreide samenvatting tot op het moment dat we dit schrijven vind jeĀ hier. Dat (en hoe) hier op zijn minst een journalistieke basisfout werd gemaakt, laatĀ dit filmpjeĀ van de Canadese publieke omroep CBCĀ ookĀ nog eensĀ instructiefĀ zien.Ā Maar het zal niet verbazen dat de Ombudsman vooral kijkt naar hoe de BrittenĀ deĀ mishandelingĀ vanĀ de speech vanĀ TrumpĀ na afloop adresseerden. En zich afvraagtĀ waarom dat zo lang moest duren.Ā Ā
DeĀ BBC heeft ā net als wij ā een afdeling waar klachten binnenkomen, alleen bestrijkt die Ć”lle producties van de omroepĀ enĀ nietĀ ā zoalsĀ bij ons ā alleenĀ de journalistieke publicaties. Toen de OmbudsmanĀ enkele jaren geledenĀ deĀ collega bij de BBC bezocht,Ā kwamenĀ erĀ volgens hemĀ jaarlijksĀ meer dan 250.000 mails, brieven en telefoontjes binnen.Ā Dat zal inmiddels eerder veel meer dan minder zijn. BerichtenĀ wordenĀ aangenomen enĀ bekekenĀ door eenĀ afdelingĀ metĀ breedĀ opgeleide mensen.Ā Journalistiek-inhoudelijke klachten gaanĀ daarnaĀ doorĀ naarĀ de Executive ComplaintsĀ Unit, een klachtencommissieĀ die onderzoek kanĀ doen.Ā Ā
Net als bij ons in deĀ Code Journalistiek HandelenĀ staat, zeggen deĀ EditorialĀ GuidelinesĀ van deĀ BBC dat fouten erkend en gecorrigeerd dienen te worden: "Serious factual errors should beĀ acknowledgedĀ andĀ mistakesĀ correctedĀ promptly,Ā clearlyĀ andĀ appropriately.Ā [ā¦] The Corrections and Clarifications page on the BBC website allows for a public acknowledgment of a mistake.āĀ
WijĀ zeggenĀ bijĀ het constateren van een feitelijke fout ookĀ altijd dat jeĀ die het besteĀ ruimhartig, transparant en blijvend vindbaar herstelt. EnĀ weĀ benadrukkenĀ nuĀ nogĀ weerĀ eensĀ het belang van snelheid.Ā Want hoe langer herstel duurt, hoe langer verondersteld kan worden dat je niet kunt,Ā magĀ of wĆltĀ corrigeren.Ā Dat je wel een dubbele agenda zult hebben, en dat een fout dusĀ nooit zomaarĀ fout is. WeĀ schrevenĀ er al eerder over hoe datĀ ook hier in Nederland gebeurt.Ā Ā
Het is nog beterĀ om direct in gesprek te gaan met je publiek.Ā BBC Radio 5 LiveĀ deedĀ hetĀ de maandagĀ nĆ” het weekend waarin de directeur en hoofdredacteur aftraden,Ā eenĀ hele morgen lang. Presentator Nicky Campbell gaf toelichtingĀ enĀ ruimte om kritiek teĀ spuien,Ā sprak fans en criticasters en weersprak ongefundeerde beschuldigingen. Het was een uitzending om terug te luisterenĀ en van te leren hoe jeĀ respectvolĀ met je publiek in gesprek gaatĀ als het er echt toe doet. Maar was hetĀ tooĀ littleĀ tooĀ late?Ā Ā
Niet in een vacuümĀ
Want natuurlijk lietĀ na de eerste berichten over de problematische knip in deĀ Trump-speechĀ ook de politiek van zich horen, zowel de Britse als de Amerikaanse. Dat mag uiteraard, want als we de vrijheid van meningsuiting hoog hebben, mag iedereen zijn minuten in de schijnwerpers pakken. Maar de huidige politiekeĀ kritiek op de handelwijze van de BBC wordt niet in een vacuüm geuit,Ā beschrevenĀ diverse commentatoren.Ā Daar zitten nogal eens daadwerkelijk dubbele agendaās achter: berichtgeving die niet op prijs gesteld wordt, die bevooroordeeld wordt gevonden of als āfakeā wordtĀ gelabeld. Zonder onafhankelijke onderbouwing. Een Vlaamse voormalig hoofdredacteurĀ schreefĀ in zijn blog:Ā āAls elke misstap het bewijs wordt van ideologische corruptie, dan verdwijnt het vertrouwen niet alleen in de BBC, maar in journalistiek als geheel.āĀ
En daar moeten we allemaal beducht op zijn.Ā Voor publieke omroepenĀ wordt op dit soort momenten door de politiekĀ al snel het dichtdraaien van de geldkraanĀ voorgesteld. Want waarom zou je belastinggeld besteden aan iets dat niet alleen als duurĀ (vaak onterecht, zoals hier in Nederland dat een relatief goedkope publieke omroep heeft)Ā maarĀ nuĀ ook alsĀ manipulatief en onbetrouwbaarĀ kan wordenĀ weggezet?Ā Het is vaak zin twee in mails aan ons:Ā āEn dat allemaal van mijn belastingcenten!āĀ
āU moet zich schamen,āĀ volgt daar dan vaak op. Ja, dat moet je en dat doe je als je een fout maakt. Maar fouten zullen gemaakt blijven worden, in de snelheid en in mensenhanden. Wel kunnen we er transparanterĀ over zijn.Ā OverĀ ons hele werk overigens: neem je publiek mee in de beslissingen die je tijdens het maken neemt. Neem je verantwoordelijkheid als er iets is fout gegaan.Ā Want wat het publiek niet weet, gaat het zelf invullen, en dat doet het zelden helemaal goed.Ā
Geen speelbalĀ
Doe je dat niet, danĀ word je speelbal van krachten in de samenleving die baat hebben bijĀ twijfel aan de feiten enĀ een schuchtere journalistiek.Ā Die zelfĀ toezicht gaanĀ uitvoeren of rechtszaken starten, om de pers binnen de hekken te houden. Die onafhankelijke media zo vaak en luid beschuldigen dat het zelfvertrouwen uit een organisatie sijpelt. Dan houd je angstigeĀ en gezagsgetrouweĀ berichtgeving over, door murw gebeukte journalisten.Ā Zie enkele kranten en omroepen in de Verenigde Staten. EnĀ ook van de BBC werd alĀ gesteldĀ dat deze angstig neutraal zou zijnĀ inĀ deĀ berichtgeving overĀ Israel-Gaza.Ā Laat deĀ BBCĀ ā niet vlekkeloos maar wel vaak voortreffelijkĀ ā datĀ pad nietĀ opgaan, daar is niemand bij gebaat.Ā
Wat lever je in als je een brede publieke omroep liever sloopt dan die aan breed geaccepteerde normen te houden die de kwaliteit, zorgvuldigheid en onafhankelijkheid van die omroep waarborgen? WeĀ hebben bij de publieke omroepen duidelijke procedures, normen en afspraken, opgeschrevenĀ inĀ eenĀ code waarlangsĀ de Ombudsman de kwaliteit van journalistieke producties kan leggen. Het publiek kan laagdrempelig reageren, wordt serieus genomenĀ en krijgt eenĀ openbare enĀ onafhankelijke analyse van wat er journalistiek is gepresteerd. Dat doen we zelf. Niet omdat we geen pottenkijkers willen, maar omdat de pers echt vrij moet kunnen en durven zijn.Ā
Daarnaast kunnen redactiesĀ de code als een geuzenjas aantrekken:Ā dit mogen we doen en daarĀ kanĀ je ons aan houden. Maken we een fout, danĀ wordt dieĀ snel zichtbaarĀ enĀ spreek je ons terechtĀ op ons handelenĀ aan.Ā Ā
Wie de persvrijheid hoog heeft, laat een oordeel over journalistieke inhoud of het naleven van journalistiek-ethische afspraken niet bepalen doorĀ ophef of gretigeĀ politici. Daar heb je onafhankelijke ombudslieden, externe raden voor de journalistiek en uiteindelijk ook de rechter voor. Zo doen we dat, in een democratie.Ā
