Logo

2019, een terugblik

6 februari 2020
2019 was het derde jaar van Team Ombudsman bij de publieke omroepen. Na een onstuimige groei van het aantal klachten over de journalistieke producties in 2018 – meer dan een verdubbeling van het aantal publiekscontacten – stabiliseerde dit jaar het aantal klachten en vragen (en zo nu en dan een compliment) tot ongeveer 1.000. Maar dat kan in een volgend jaar zo maar weer veranderen. Want er hoeft maar íets te gebeuren in medialand en er rollen ineens tientallen mails binnen. Ook dit jaar kende enkele van deze incidenten (Nederlandse deelname aan het Eurovisie Songfestival, het interview met een teruggekeerde IS-ganger).

Het publiek weet ons te vinden voor een onafhankelijk oordeel over journalistiek handelen, werkwijze en producties. Maar dat via ons ook contact met nieuwsmakers of conflictoplossing mogelijk is, lijkt minder bekend. Het zijn vaak juist wel die contacten die constructief zijn en die leiden tot begrip, een correctie, of het eens worden dat de klager en de journalist het niet eens worden (en dat laatste mag natuurlijk ook).

De ombudsman wil vooral bijdragen aan de transparantie van het journalistieke proces, aan inzicht in en reflectie op hoe nieuws gemaakt wordt, op taalgebruik of onderwerpkeuze. Transparantie waarmee de publieke omroepen zich kunnen onderscheiden. Als je “van en voor iedereen” wilt zijn, moet je je ook “door iedereen” laten bevragen. Als brug tussen publiek en journalistiek willen we helpen bij het behouden (en liever nog: vergroten) van de betrouwbaarheid van de journalistieke programma’s op alle platforms. Van Insta tot podcast, en van Teletekst tot de sportprogramma’s.

Dit jaarverslag laat zien wat er in 2019 zoal door Team Ombudsman werd behandeld.

Venijn in één woord
Swifties misleid in respectloze video
Omvolking, een omstreden gespreksonderwerp
De ene mossel is de andere niet. Of wel?
Is het oorlog of genocide?
Weinig ruimte voor studiogast
Deel deze pagina
Omroepen
AVROTROS