Logo

Klachtenprocedure

Bekijk de video over de klachtenprocedure

Als u vindt dat een programma of redactie van een van de publieke omroepen niet volgens de Code Journalistiek Handelen van de publieke omroep heeft gehandeld, kunt u het volgende doen: u stuurt uw klacht aan de betrokken omroep of programmaredactie. Kijk voor de beste manier hiervoor op de site van de omroep die het programma of de website heeft gemaakt. De contactgegevens vindt u op de pagina Contact omroepen. Een omroep heeft zes weken de tijd om te reageren.

Relevante links
Code Journalistiek Handelen
Contact omroepen

Niet tevreden? Laat het ons weten.

Bent u niet tevreden over de manier waarop de betreffende omroep met uw vraag of klacht is omgegaan, of met het antwoord dat u hebt gekregen? Vul dan het contactformulier in (zie hieronder). Om u goed te kunnen antwoorden zullen wij eerst contact zoeken met de redactie van het desbetreffende programma of de omroep. 

Er is een aantal regels:

  • Uw vraag of klacht moet gaan over een journalistieke uiting (in een programma of artikel op radio, televisie of internet) van een van de publieke omroepen.
  • Zorg ervoor dat uw vraag of klacht van een motivatie is voorzien en vermeld uw naam. Anonieme berichten worden niet in behandeling genomen. Dreigementen en scheldpartijen ook niet.
  • Als u al contact heeft gehad met een programma of omroep maar met het antwoord niet tevreden bent, stuur dan uw correspondentie met het programma of de omroep mee. 
  • U krijgt altijd een ontvangstbevestiging van de Ombudsman. Niet alle vragen of klachten komen voor behandeling in aanmerking. Uw klacht wordt altijd eerst doorgestuurd naar de Omroep waar u over klaagt. Daarbij worden minimale persoonsgegevens (naam en emailadres) doorgestuurd, zodat zij eerst zelf kunnen proberen er met u uit te komen. Mocht dat niet lukken dan kunt u zich opnieuw melden bij de Ombudsman. Als uw vraag of klacht vervolgens door de Ombudsman wordt behandeld, dan krijgt u hiervan bericht.
  • Er is een termijn waarbinnen uw klacht bij de Ombudsman binnen moet zijn. En er zijn behandeltermijnen waaraan de omroep waarover geklaagd wordt én de ombudsman zich moeten houden. Deze vindt u in de uitgebreide procedure. Een omroep heeft zes weken de tijd om te reageren. Als een onderzoek langer duurt dan de maximumtermijn, laat de ombudsman u dat weten.
  • Uitspraken van de Ombudsman kunnen worden gepubliceerd op de website. U krijgt dat ook te horen.

Naar de Procedure extra toelichting.

Contactformulier

Klik op de knop.

Naar het formulier
For English version Click here
Omroepen
AVROTROS